toos-inzet

Bij het zoeken van een nieuwe baan denk je in eerste instantie aan het opstellen van een strak CV en een sterke motivatiebrief. Goed bezig! Dit is immers vaak de eerste indruk die een recruiter of HR-manager van je krijgt. Maak hierbij gebruik van onze tips om er zeker van te zijn dat jouw sollicitatie op de goede stapel beland!

Wat veel mensen echter vergeten, is dat het checken van sociale media vaak de tweede stap is voor recruiters of HR-managers om meer te weten te komen over jou als persoon. Ben jij je er wel van bewust hoe jij overkomt op sociale media? Hoe privé zijn jouw gegevens eigenlijk voor een buitenstaander? Dit is niet alleen goed om te weten in verband met jouw privacy, maar ook om te achterhalen welke online personality jij hebt.

Kijk uit met schaars geklede (vakantie-)foto’s als profielfoto en/of omslagfoto. Natuurlijk is het goed om trots te zijn op hoe je eruit ziet, maar hiermee kun je ook verkeerde signalen afgeven. Daarnaast is het verstandig om extreme uitspraken, bijvoorbeeld richting je oude werkgever of actualiteiten, voor je te houden. Dit kan een bepaalde indruk wekken van jou als persoon, die de recruiter of HR-manager afschrikt. Ook al ben je een open boek en ken je geen geheimen; het is toch goed om je persoonlijke Facebook-pagina af te schermen voor onbekenden en een tag-controle in te voeren. Op die manier sta je maandagochtend niet voor verassingen wanneer je een foto van jezelf terugziet, hangend boven een kapsalon na afloop van een uit de hand gelopen vrimibo, maar klik je gewoon op ‘verbergen’.

Voor LinkedIn geldt dat je profiel compleet moet zijn. Vermeld welke opleidingen je hebt gevolgd in welk jaartal, welke certificeringen je bezit en wat jouw skills zijn. Sociale media zijn namelijk ook een middel om jouw aantrekkelijkheid als kandidaat te versterken en je te onderscheiden, maak hier dan ook op een juiste manier gebruik van. Vraag ex-collega’s of een oude werkgever om jou als collega te beschrijven en je skills te endorsen, dit vergroot jouw aantrekkelijkheid en laat zien in welke kwaliteiten je je onderscheidt. Heb je al alles afgeschermd maar ben je nog steeds niet helemaal zeker van je zaak? Google je eigen naam eens en kijk wat daar uit komt.

toos-inzet

Buiten dat je je enerzijds bewust moet zijn van jouw online personality op sociale media, is het ook verstandig om anderzijds positief gebruik te maken van bedrijven op sociale media. Wordt bijvoorbeeld een volger van bedrijfspagina’s op LinkedIn, Facebook en Twitter van organisaties die jou aanspreken. Niet alleen toon je hiermee interesse en betrokkenheid richting de bedrijven, je bent ook nog eens snel op de hoogte van vacatures en overig interessante zakelijke ontwikkelingen waar jij als kandidaat weer op kan inspelen.

Wil jij meer tips en/of weten welke indruk jij maakt op recruiters via sociale media? Neem contact op via www.vel.nl of www.kandidatenwerving.nl en volg ons op Linkedin, Facebook en Twitter.